Wednesday 10 October 2018

BBM3410/18 : Tugasan Minggu 5

Assalamualaikum.

Hai semuaa. Jumpa lagi kita

Pada kali ini aku nak cerita sikit tentang tugasan minggu kelima yang kami semua buat dalam kelas Multimedia dalam Berbahasa. Tugasan ini adalah tugasan ambil gambar jugak. Sama la macam yang sebelum ni. Cuma gambar pada kali ni perlu diambil mengikut darjah ketinggian yang telah ditetapkan dan mengikut 4 jenis Flatlay. Tugasan ini bagi aku agak pening sikit sebabnya mula-mula aku dengar Prof cakap dia nak satu flatlay tu lima jenis gambar. jadi aku ingatkan 4 jenis flatlay tu guna 5 gambar yang sama tu je cuma lain-lain angle. Tapi rupanya Prof nak setiap Flatlay tu gambar yang berlainan. Aduhhh. Naik pening aku dibuatnya. Terpaksa la ambil gambar yang lain pulak.

Pada hari Isnin kami ditugaskan untuk ambil 5 keping gambar mengikut jenis-jenis Flatlay. Antara jenisnya ialah:

1. Flatlay

Untuk pengetahuan korang, flatlay ini merupakan gambar yang diambil dari sudut atas iaitu 90 Darjah. Maksudnya kamera handfon korang tu perlu berada betul-betul di atas objek yg nak diambil tersebut. Ni aku bg la contoh gambar yg aku dah ambil.





2. Half Flatlay

Half Flatlay pula adalah gambar yang diambil dari sudut 45 Darjah 
iaitu separuh antara 90 darjah dengan lantai. Maksudnya gambar tu paras pinggang la.




3. Quarter Flatlay

Jenis Flatlay yg ni pula adalah kita perlu ambil gambar dari sudut 
15 Darjah iaitu antara Half Flatlay dengan lantai. Nak mudah handfon korang tu berada pada paras lutut.




4. Zero Flatlay

Zero Flatlay ni korang perlu ambil gambar yg takde sudut. Maksudnya 
korang perlu letakkan handfon tu betul-betul atas lantai. Kiranya amik gambar dari sisi objek jela. 




Ok akhir skali aku tunjuk sikit proses kumpulan aku sedang usaha keras nak ambil gambar yang lawa. HAHAHA


No comments:

Post a Comment

BBM3410/18 : Kalendar 2019

Selamat pagi semua. Hai... Apa khabar ? Semoga sihat semuanya 😄. Okayy . Sebenarnya aku ingin mengucapkan selamat datang kepada 2019. Sedar...