Sunday 4 November 2018

BBM3410/18 : Berbekam

Hai semua.

Kalini aku nak kongsi pulak pengalaman aku masa cuti. Tahu tak apa pengalaman aku tu? Eleh mesti tak tahu kan. Macam la korang amik tahu pasal aku. Hahah ok2 gurau je. 

Pengalaman aku masa cuti adalah berbekam. Sebenarnya niat aku ni dah lama nak berbekam, dari tahun lepas lagi. Tengok orang lain berbekam rasa nak buat jugak tapi disebabkan kekangan masa dan takde waktu yang sesuai. Yela kan sibuk belajar. Jadi aku terpaksa la tangguh niat aku tu dulu. 

Jadi alang-alang tengah cuti midsem takde buat apa kan, aku pun lunaskan lah niat aku tu. Alhamdulillah termakbul jugak hasrat aku nak berbekam. Syukur. Nak bagitahu sikit berbekam ni banyak khasiat dia. Salah satunya boleh hindarkan dari penyakit. Korang pun mesti dah tahu kan khasiat yang lain. Aku buat bekam ni dekat badan dan muka. Sebab tu laa aku tak buat masa tengah belajar. Malu la nanti bila orang tengok ada kesan lebam dekat muka. Hahaha. 

Lepas bekam tu aku rasa ringan sangat badan wehh. Yela kan dah buang darah-darah kotor yang ada dalam badan tu. Elok la sikit rasanya. Tak sakit pun buat bekam tu. Rasa dia masa cucuk jarum tu macam kena gigit semut je. Haha. Ok kesan lebam bekam ni ambil masa biasanya dalam 4 atau 5 hari je. Kadang tu sampai seminggu. Tapi tu semua atas individu tu laa ambil masa lama mana nak hilang lebam tu. Ni nak tunjuk sedikit gambar bekam yang aku buat kat muka. Dekat badan tak boleh nak tunjuk la. Malu. Hahaha



Jadi korang semua buat la bekam ya. Banyak khasiatnya dekat diri korang. Rasa la sekali macam mana. Tak rasa tak tahu kan. Haha


No comments:

Post a Comment

BBM3410/18 : Kalendar 2019

Selamat pagi semua. Hai... Apa khabar ? Semoga sihat semuanya 😄. Okayy . Sebenarnya aku ingin mengucapkan selamat datang kepada 2019. Sedar...