Saturday 17 November 2018

BBM3410/18 : Enjin Motor Susah Hidup

Hey semua..

Harini aku nak berkongsi dengan korang tentang masalah enjin motor susah nak hidup ni. Haishh geram kan bila berlaku perkara macam ni lebih-lebih lagi bila kita tengah kejar masa. Memang sakit hati la citernye.

Jadi aku nak kongsi dengan korang kenapa enjin motor susah nak hidup. Aku ni takder laa pakar mana tapi tahu laa serba sedikit pasal ni heee..





1. Masalah Spark Plug Rosak
Spark Plug ini punca motor anda boleh hidup/start dengan lancar jika pembakaran yang dihasilkannya adalah bagus. Jika enjin motor tak boleh hidup, berkemungkinan besar disebabkan Spark Plug sudah rosak dan tidak dapat menghasilkan pembakaran yang mencukupi atau sempurna untuk menghidupkan motor. Jika Spark Plug sudah jadi hitam, mungkin ia perlu diganti dengan yang baru.


2. Masalah Wiring Motor (Sambungan Wayar)
Cuba tengok wiring motor korang, mana tahu ada wayar yang terputus atau terpintas dengan wayar lain (short circuit). Kalau korang tidak tahu untuk membuat pemeriksaan, boleh pergi ke mana-mana bengkel yang berhampiran untuk mereka uji wiring motor korang tu.


3. Masalah Tangki minyak
Punca enjin motor tidak boleh hidup mungkin disebabkan minyak habis ataupun maslaah pada tangki minyak seperti bocor atau kotor. Tangki minyak yang kotor mungkin menyebabkan minyak tersumbat dalam saluran.


Itu saja dari aku byeeee...

No comments:

Post a Comment

BBM3410/18 : Kalendar 2019

Selamat pagi semua. Hai... Apa khabar ? Semoga sihat semuanya 😄. Okayy . Sebenarnya aku ingin mengucapkan selamat datang kepada 2019. Sedar...